Exit 7 (1978)

Synopsis : « Marc Dumont, la quarantaine, a tout pour être heureux : une épouse charmante, deux enfants charmants, une maison à la campagne, un boulot d’architecte, une maison en banlieue. Ne lui manquent que le chien qui lui apporte ses pantoufles et le barbecue dans le jardin. Pourtant, Marc n’est pas heureux et semble tourner en rond au sein de cette petite famille qui l’étouffe, qu’il s’efforce au mieux de protéger du monde extérieur et de garder éloignée de sa vie professionnelle. Sa rencontre avec une jeune antiquaire polonaise va le pousser à envisager sa vie familiale sous un autre angle (…)  » (Grégory Cavinato – Cinergie.be)

Titre original : Exit 7 – Pays : Belgique, Pays-bas – Réalisation : Émile DEGELIN – Production : Émile DEGELIN, CONCORDE FILM, DELTACITÉ, SPIRALFILM, André THOMAS, Robbert WIJSMULLER – Scénario : Émile DEGELIN, Ivo MICHIELS – Photographie : Thijs VAN DER ENDEN – Musique : Thijs VAN LEER – Montage : Monique RYSSELINCK – Décors : Danny MAZURE – Costumes : Ann VERHOEVEN…

Distribution : Janine BISCHOPS, Paul CODDE, Guido DE BELDER, Peter FABER, Laura GEMSER, Johanneke VAN KOOTEN, Fred VAN KUYK, Mieke VERHEYDEN, Johny VONERS, Robert WILLEKENS…

Dates d’exploitation : Belgique (1978), Pays-bas (1978)…

Titres alternatifs : Inconnus.

Ils en parlent :

[Fr.] « Avec beaucoup de pudeur et de sensibilité, Emile Degelin signe ici un film qui se détache volontairement des normes habituelles pour soulever beaucoup de questions sur le couple actuel. » (Paul Vernon, Ciné-Revue , 29.11.1979)

[Ned.] « ‘Na een daverende lancering in wel 25 Nederlandse bioscopen in maart ll., gaat ‘Exit 7′ , een Belgisch-Nederlandse coproduktie met als cineast de Vlaming Emile Degelin , opnieuw van start in eigen land, o.m. in het Brusselse. Vertrekkend van een eigen scenario waarbij hij literaire hulp kreeg van Ivo Michiels, vertelt Degelin hier het levensverhaal van een nogal vlinderend architect (Peter Faber), die betrokken wordt bij een vliegtuigkaping op zijn terugkeer van het eiland Rhodos, waar hij poogde met zichzelf in het reine te komen. Faber toont zich eens te meer een terecht befaamd filmacteur in de gedaante van een man die zijn eerste jeugd wil terugvinden in een avontuur met een vreemde schone, van wie hij de speelbal wordt.’ » (Het Laatste Nieuws van 29.11.1979)

[Ned.] « Peter Faber heeft zich in ‘Exit 7’ weten te ontpoppen als een wat tobberige veertiger, die het allemaal al gezien en bereikt heeft. Zijn levenswijze vervluchtigt door het succes en de welvaart en wordt bepaald door alle clichés van de forens-in-betere- doen. Door de ontmoeting met de jonge Poolse echter wordt hij zich met een schok bewust van zijn oppervlakkige manier van leven en het op het oog doelloze streven naar nog meer hebbe-dingetjes. Een vlucht met haar naar Rhodos, tot een eenzame reis terug die uitloopt op een kaping…er ontstaat zo een verhaal van drie-in-een, dat fragmentarisch dooreen gemonteerd is tot één lange mijmering, nogal literair van stijl. Emile Degelin maakt het er zijn publiek niet gemakkelijk mee. De film telt vele vrij persoonlijke duidingen en symbolieken die het ene moment een opgelegd effect sorteren en het andere wel degelijk nopen tot een sterk inlevingsvermogen. Tot het laatste beeldje toe… » (Henk ten Berge, De Telegraaf (Nederland), 9.03.1979)

[Ned.] « Emile Degelin heeft met veel begrip zijn moeilijke scenario aan de persoon van Peter Faber aangepast. Dit heeft te maken met het niet-alledaagse talent dat in deze acteur naar buiten breekt… In idere geval is ‘Exit 7’ voor mijn gevoel en waarnemen meer een Peter Faber-film geworden dan een verbeelding van de cineast Degelin. De dialogen komen meermaals uitstekend over, zodat ik me afvraag of we hier ook niet meer met een scenario voor een toneelstuk dan voor een film te maken hebben. Er worden zinnige dingen gezegd over samenleven, opvoeden, vrijen en andere dingen die we min of meer verplicht aan het doen zijn, zoals je werk bij voorbeeld. ‘Exit 7’ is een ongewone film, waarmee ik dan bedoel dat je die niet in het obligate rijtje kunt achterlaten. (B.J. Bertina , De Volkskrant » (Nederland), 09-03-1979)

[Ned.] « In het filmverhaal toont de openingsscène de gijzelaars, die in een gekaapt vliegtuig gevangen zitten en trachten als een stuiptrekkend mensdom de elementaire mense- lijke gebaren voor de laatste maal te volbrengen. Het belang van het kind vindt men in deze film terug in een hechte vader-zoonrelatie. Een actuele probleemstelling want ten slotte leven we in ‘Het jaar van het kind’. (De Posthoorn » (Nederland) , 08-03-1979)

[Ned.] « Degelin heeft een boeiend kader gevonden om dit levensverhaal van onzekere toekomstverwachtingen en een gebonden zijn aan een lot te vertellen. Het vliegtuig terug naar België wordt gekaapt en de vrijheid, die geen vrijheid werd, lonkt in ‘Uitgang 7’. Vanuit die spannende momenten in het vliegtuig komen de meest recente episoden uit zijn leven de architect nog eens voor ogen tot hij zich een vlucht tracht te banen uit het vliegtuig. Een volwassen thematiek in deze Belgisch-Nederlandse film, die in de fotografie van Eduard Van der Enden veel beeldende kwaliteiten heeft meegekregen. Peter Faber speelt ook de rol van een innerlijk verscheurde man weer met overtuiging. Jadwiga Jankowska stelt als zijn vriendin wat te leur omdat zij minder uit haar tegendraadsheid ontdooit dan men zou hopen. ‘Exit 7’ verliest in sommige episoden spanning vooral waar de twee hoofdper- sonen in het Engels veel te lang, trekkerig en moraliserend, met elkaar converseren. Dat is een manco in het script, dat met Ivo Michiels samen is ontwikkeld. Daarin is te veel boodschap onvoldoende naar drama ontwikkeld…De muziek van Thys van Leer is te overvloedig op de geluidsband terecht gekomen, maar voor het overige is ‘Exit 7’ een eerlijke film over onderwerpen, die velen moet bezig houden. » (Piet Ruivenkamp , De Haagse Courant (Nederland), 09-03-1979)

Liens externes : IMDB, Cinergie.be (Fr.), Roland Minnaert (Photos), Antwerpen Kinemastad (Ned.)…

 

Affiches :

Coupures de presse :

VHS & DVD :

Exit7 - VHS P.B A1

Ep promo :

Photos avant-première (Belgique) :

Photos de tournage par Roland Minnaert :

Publicités

Répondre

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion /  Changer )

Photo Google

Vous commentez à l'aide de votre compte Google. Déconnexion /  Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion /  Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion /  Changer )

Connexion à %s